HAN jaaroverzicht 2019: samen in ontwikkeling

Met dit jaaroverzicht laten we je graag zien hoe wij als HAN in 2019 samen met onze studenten en het werkveld hebben ingespeeld op de ontwikkelingen in de regio. En hoe we elke dag opnieuw bezig zijn met de mooie uitdagingen die deze inspirerende samenwerking ons biedt.

Het HAN Jaarverslag 2019 is ons formele verantwoordingsverslag maar in dit jaaroverzicht komen vooral onze studenten, onze docenten en onderzoekers en onze partners uit het werkveld aan het woord.

Zij informeren je over hun eigen ervaringen met de ontwikkelingen van de HAN op het gebied van onderwijs, gezamenlijk onderzoek en samenwerken in de regio. Maar er is natuurlijk nog veel meer gebeurd binnen de HAN. We maken je dus ook graag deelgenoot van de bijzondere hoogtepunten uit 2019. Wij wensen je veel plezier!

Jaaroverzicht 2019

College van Bestuur blikt terug: samen grenzen verleggen

Het inspirerende samenspel tussen onderwijs, onderzoek en werkveld levert ons continu veel nieuwe inzichten en informatie op. Hiermee scherpen we onze opleidingen verder aan, zodat onze studenten nog beter op de praktijk zijn voorbereid. Vanuit deze sfeer, waarin we voortdurend ontdekken en grenzen verleggen, creëren we gezamenlijk de toekomst van onze studenten, van onze regio en van onze brede hogeschool.

Samen met de student

De student staat per definitie centraal bij álles wat we doen. Logisch, want zonder studenten zou er geen HAN zijn. Eén van onze belangrijkste doelstellingen is dan ook dat elke student zich op ieder moment herkend, gezien en gehoord voelt. Tegelijkertijd dagen we onze studenten uit om zich te ontwikkelen tot kritische, reflecterende professionals, zodat zij na hun afstuderen een betekenisvolle bijdrage aan de samenleving kunnen en willen leveren.

Samen met de regio

In 2019 hebben de medewerkers van de HAN gewerkt aan de versterking van het samenwerken in de driehoek, door onderwijs en onderzoek nadrukkelijker te verbinden en door het werkveld hier steeds meer bij te betrekken. Samen met studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het regionale bedrijfsleven werken we bijvoorbeeld aan duurzame oplossingen, die schoon, slim en sociaal zijn.

Hoogtepunten

Met meer dan 35.700 studenten uit 75 landen en bijna 3.900 medewerkers gebeurt er op onze campussen in Arnhem en Nijmegen natuurlijk elke dag iets bijzonders! Hieronder vind je per maand een aantal mooie momenten.

Samen met de regio

Samen Gezond Het geheim van een sterk zorgnetwerk

Goed samenwerken in zorgnetwerken rondom thuiswonende ouderen is soms best ingewikkeld. Zie maar eens heldere afspraken te maken over wie wat doet. Of boven tafel te krijgen wat de oudere zélf wil. Een extra uitdaging is het als het gaat om lager opgeleide ouderen: mensen die misschien moeite hebben om overzicht te bewaren, of de regie te houden over hun leven. Health ontwikkelde een ondersteuningsprogramma dat zorgprofessionals helpt hun zorgnetwerken te versterken.

Samen duurzaam Wijkgerichte Energietransitie: alleen sámen kom je van het aardgas af

In 2050 moeten alle woningen in Nederland aardgasvrij zijn. Een mooi streven, maar dat doe je natuurlijk niet zómaar even. Binnen het SEE-project Wijkgerichte Energietransitie werkt de HAN op een multidisciplinaire manier aan alle uitdagende vraagstukken die daarbij komen kijken.

Samen slim Samenwerking leidt tot scorekaart voor ‘slim vervoer’

Maatwerk voor iedere reiziger. De huidige technologie maakt het mogelijk en reizigers vragen er om: real-time en online informatie over alle vervoersmogelijkheden. Uiteraard bij voorkeur op maat en inclusief betaling en afhandeling van transacties. Maar zijn steden en regio’s er klaar voor? Wat is er voor nodig? HAN onderzoekt het met Movares en gemeenten.

Hoogtepunten uit 2019

Terúg met die CO2-uitstoot in 1e SEE-café

Hoe gaan we met CO2-vermindering en aardgasvrij wonen aan de slag? Dit was onderwerp van gesprek op de 1e editie van het maandelijkse SEE-café van het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment (SEE) van de HAN. SAM, het journalistieke medium van de HAN, ging kijken voor een verslag.

HAN Health verrast op Health Valley Event

Met het ‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ heeft HAN Health een verrassende inbreng op het Health Valley Event. De boodschap van Miranda Laurant en Lisbeth Verharen, programmamanagers zwaartepunt Health, krijgt bijval: ‘Wat goed dat de HAN dit doet.’

Terugblik Smart Region congres: geweldige aftrap – onderzoek

Wat een enorm divers publiek, geweldige sprekers en verrassende workshops op het eerste Smart Region congres van de HAN. In dit artikel praten we je bij en vatten we het nog even voor je samen. Keynotes van Daan Roosegaarde en Maarten van Gils. En 6 verrassende workshops.