Samen met de student Samen eerstejaars

Eerstejaars studenten Marly van Terheijden en Teun Merkx kozen allebei voor een studie aan de HAN; de een ging naar de PABO, de ander startte met de opleiding Toegepaste Psychologie. Maar hoe wisten ze nu zeker dat ze de juiste keuze maakten en pakt het tot nu toe uit zoals ze verwacht hadden? Teun: “De ontvangst bij de HAN was top.” Marly: “Mijn stage vind ik het allerleukste, daar kan ik echt laten zien wat ik kan.”

Meteen een goed gevoel

Het moment dat ze wisten welke studie ze wilden gaan doen, herinneren ze zich allebei nog goed. Voor Marly gaf de maatschappelijke stage op haar vroegere basisschool de doorslag. “Het is een Vrijeschool, met het grote voordeel dat je als juf met je klas meegaat van groep 1 tot en met 6. Toen ik daar weer rondliep, wist ik het zeker: ik wil later mijn eigen klas, op een Vrijeschool.” Voor Teun was het meer een ‘Aha-erlebnis’: “Tijdens een les op de middelbare school hadden we het een keer over sociologie. Ik hoorde en verhaal over hoe de vorm van een bankje, met en zonder leuning, het gedrag van mensen kan beïnvloeden. Dat vond ik zo intrigerend. Het was een trigger voor de studie Toegepaste Psychologie, waar de psyche van de mens centraal staat.”

Marly van Terheijden, eerstejaars student PABO

Favoriete stad

De keuze om naar de HAN te gaan was voor de hand liggend. Voor Teun, die in Doetinchem woont, is de HAN de dichtstbijzijnde school met deze opleiding. “Tijdens de open dag had ik meteen een goed gevoel. Alleen al het gebouw met grote ramen en veel licht, het voelde zoals mijn middelbare school. De ontvangst was top, ik werd meteen op mijn gemak gesteld. Toen ik even niet wist waar ik moest zijn, liep een studente een heel eind met me mee.” Marly kreeg van anderen goede recensies te horen over de PABO van de HAN. Voor haar was er geen reden om verder te kijken. “Bovendien ligt deze school in mijn favoriete stad Nijmegen, waar ik ben geboren en getogen.” Marly maakte gebruik van een meeloopdag, die wat haar betreft wat te algemeen was. Het was vooral de studiekeuzecheck die haar enthousiasme aanwakkerde. “Ik had een goed gesprek met een eerstejaars student aan wie ik al mijn vragen kon stellen, dat was heel fijn. Daarnaast moest ik nog voor een paar vakken een toelatingstoets maken. Daar heb ik een paar dagen voor moeten studeren, maar het was niet erg lastig.”

“Ik heb op donderdag en vrijdag geen contacturen en dacht in het begin steeds dat ik een lekker lang weekend had. Later bedenk je dat het wel handig is om toch wat aan school te doen.”
Teun Merkx
eerstejaars student

Introductieweek

Marly en Teun namen allebei deel aan de introductieweek, als aftrap van het eerste studiejaar. Niet verplicht, maar doe je het niet, dan sta je echt op achterstand, vindt Marly. “Ik heb nog steeds contact met studenten die ik tijdens die week heb leren kennen. En het gaf me goede moed om aan mijn studie te beginnen.” Teun beaamt dat. Hij vond het de eerste dag best spannend, kende niemand. “Ik had eerst zó geen zin om nieuwe mensen te leren kennen, had genoeg aan mijn vrienden van de middelbare school. Maar achteraf raad ik het iedereen aan, binnen twee minuten leg je contact. Je trekt een paar dagen met elkaar op tijdens allerlei activiteiten en feesten. Een zuipfestijn? Bij ons in ieder geval niet. Onze introductieweek had zeker inhoud.”

Je leert jezelf kennen

Teun vertelt hoe hij tijdens de afgelopen maanden zijn beeld over zijn opleiding heeft bijgesteld; hij dacht dat het vooral over individuele hulpverlening zou gaan. “Maar het werkveld van een psycholoog is veel breder dan dat en kent bovendien allerlei stromingen. Het gaat bijvoorbeeld ook over bedrijfspsychologie of psychologie en sport. We lopen nog geen stage maar doen wel opdrachten en onderzoek voor werkgevers, harstikke interessant.” Het is een opleiding waar veel aandacht is voor het goed leren kennen van jezelf. Soms best confronterend, vindt Teun. “Je houdt veel presentaties en hoort dan van anderen hoe ze naar je kijken. Daar leer je veel van.”

Teun Merkx, eerstejaars student Toegepaste Psychologie

Overgang havo en HAN

Marly vindt de overgang tussen havo en HAN best groot. “Je werkt nu meer zelfstandig en minder gestructureerd. Soms zijn opdrachten zo vrij en ingewikkeld, dat ik er wel eens stress van heb. De creatieve vakken vind ik het leukste en gaan me het beste af. Maar het meest geniet ik van mijn stage, twee dagen in de week. Daar kan ik écht laten zien wat ik kan. Mijn eerste stage was met kleuters. Voor hen zijn de meest kleine dingen overwinningen. Bijvoorbeeld een jongetje dat voor het eerst zijn eigen handschoenen kan aantrekken en dan zijn handen trots omhoog houdt. Daar word ik zo blij van!”

Aansluitingsmanagement

Met RxH verbeteren we op structurele wijze de doorstroom van voortgezet onderwijs en mbo naar hbo. RxH is een regionaal samenwerkingsverband tussen de HAN, Van Hall Larenstein, ArtEZ en zeven roc’s. Vanuit dit samenwerkingsverband organiseren we tal van activiteiten. Betrokken leerlingen en studenten zijn per definitie medeverantwoordelijk voor de inhoud, vorm en kwaliteit hiervan.

Start Academy

Steeds meer jongeren hebben moeite met het maken van de juiste studiekeuze. Dus nemen ze een tussenjaar of wisselen ze van studie, waardoor ze onnodig een studieschuld opbouwen. En dan zijn er ook nog eens veel jongeren die pas jaren na hun studie ontdekken wat ze werkelijk willen. HAN Start Academy helpt twijfelende jongeren bij het maken van intrinsiek gemotiveerde keuzes. Met een inspirerend en uitdagend programma, waarin zij zichzelf en hun talenten opnieuw ontdekken.

Discipline

Zelfdiscipline is tijdens het eerste jaar wel een ding, vertelt Teun. “Ik heb op donderdag en vrijdag geen contacturen en dacht in het begin steeds dat ik een lekker lang weekend had. Later bedenk je dat het wel handig is om toch wat aan school te doen. Nu werkt het ideaal: je krijgt een opdracht en uitleg waar je de hele week mee door kan. Dat iedere docent andere criteria lijkt te hanteren vind ik wel eens lastig, je weet daardoor niet altijd goed of je op de goede weg bent.”

Goede sfeer

Zowel Teun als Marly hebben een studieloopbaanbegeleider (SLB’er) die hen volgt en waar ze gebruik van kunnen maken. Teun: “Je kunt zowel met privé- als met schooldingen bij hen langs of je appt even. Ben je ziek of heb je vertraging met je studie, dan is hij of zij de eerst aanspreekpersoon.” Teun en Marly zijn blij met hun keuze bij de HAN te gaan studeren. Marly: “De sfeer is goed, docenten zijn open en kundig, de schoolgebouwen zijn fijn, en niet onbelangrijk: er is een pub en een actieve studievereniging.”

Toetsen op afstand #covid19

Veel hbo’s en universiteiten zijn op zoek naar voorbeelden van toetsen op afstand en melden zich daarom bij het netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o van coördinator Tamara van Schilt-Mol (associate lector Toetsen en Beoordelen bij de HAN). Samen met haar collega’s en de lector Technology Enhanced Assessment van Fontys treedt ze op als moderator. Het platform is bedoeld voor hbo en wo - de doelgroep van het netwerk - maar inmiddels hebben zich ook al vele mbo’s en vo-scholen aangemeld!