Hoogtepunten in 2019

Met meer dan 35.700 studenten uit 75 landen en bijna 3.900 medewerkers gebeurt er op onze campussen in Arnhem en Nijmegen natuurlijk elke dag iets bijzonders! Hieronder vind je per maand een aantal mooie momenten.

Januari

Minder piekdrukte in spits na aanpassing collegetijden

In Nijmegen is het inmiddels minder druk tijdens de piek van de ochtendspits. De maatregel van de Radboud Universiteit, HAN University of Applied Sciences en ROC Nijmegen om de aanvangstijden van de 1e lesuren beter te spreiden, heeft resultaat. Dat is vooral te merken in de trein, maar ook op straat.

Think Big, Drive Small: onderzoek HAN naar gecombineerd auto en fiets voertuig

Een multidisciplinair team van 7 HAN-onderzoekers en -docenten werkt onder de naam "Think Big, Drive Small" aan een nieuw mobiliteitsconcept. Eerst wordt onderzocht wat een kansrijk product-markt-combinatie is in het segment tussen fiets en auto.

Februari

HAN zet Techniekpact in bij werving hbo-techniekdocenten

De faculteit HAN Techniek wil vanuit het Techniekpact ‘Smart en Sustainable’ het docententekort bij hbo-techniek aanpakken. Binnen dit pact is onder andere bij de HAN het project ‘hybride docent’ gestart. Een hybride docent kiest er voor deels als docent te werken en daarnaast ook werkzaam te zijn in een andere baan in loondienst of als zelfstandig ondernemer.

Terúg met die CO2-uitstoot in 1e SEE-café

Hoe gaan we met CO2-vermindering en aardgasvrij wonen aan de slag? Dit was onderwerp van gesprek op de 1e editie van het maandelijkse SEE-café van het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment (SEE) van de HAN. SAM, het journalistieke medium van de HAN, ging kijken voor een verslag.

Maart

HAN landelijk beste aanbieder van hbo-masteropleidingen

HAN University of Applied Sciences (HAN) komt in de Keuzegids masters 2019 van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) landelijk als de beste grote aanbieder van hbo-masters uit de bus. De Keuzegids masters 2019 meldt in een persbericht: "Wie een hbo-master wil doen, zit goed bij de HAN en de Hogeschool Utrecht."

HAN Health verrast op Health Valley Event

Met het ‘verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen’ heeft HAN Health een verrassende inbreng op het Health Valley Event. De boodschap van Miranda Laurant en Lisbeth Verharen, programmamanagers zwaartepunt Health, krijgt bijval: ‘Wat goed dat de HAN dit doet.’

Doorstuderen zonder drempels

Je hbo-diploma op zak, maar nog lang niet uitgeleerd? Met een master kun je meer. Of je je nu wilt verdiepen in je vak of iets totaal anders wilt doen. Je hoeft er niet voor naar de universiteit; zo’n master volg je gewoon bij de HAN.

Studenten en docenten werken samen aan goede toetsing

Hoe kunnen we studenten veel meer betrekken bij toetsing en transparantie in toetsing bevorderen? Bij het HAN Instituut voor Paramedische Studies (IPS) zetten ze de schouders eronder: in nauw overleg met studenten ontwikkelden ze 2 websites die de ins en outs van toetsing inzichtelijk maken.

Mei

Een geregelde check van je loopbaan zou heel normaal moeten zijn

Tijdens het drukbezocht event Loopbaan APK in Nijmegen-Lent werd de discussie over duurzame inzetbaarheid volop gevoerd. HAN-lector Jos Sanders: “We hebben eigenlijk alles in huis voor een geregelde loopbaancheck: de kennis, het instrumentarium, de data… Laten we er samen voor zorgen dat het de mensen die het nodig hebben ook bereikt.”

Symposium Health: "Samen kunnen we het verschil maken"

Met boeiende inleidingen, workshops, verhalen van ervaringsdeskundigen en een frisse omgevingswandeling inspireerde het eerste symposium Health donderdag 20 juni HAN’ers om vanaf vandaag samen het verschil te maken bij het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Niemand twijfelde aan de noodzaak.

Symposium Health: ‘Verschil maken door verschillen te verkleinen’.

Is onderwijsvernieuwing wel onderwijsverbetering?

De Onderwijsinspectie signaleerde onlangs dat onderwijsvernieuwing vaak nog geen deuk in een pakje boter schopt. In plaats van evidence-based te werk te gaan, slaat men monter nieuwe (dwaal)wegen in. De leerling is de dupe. Overdreven? Wat vindt associate lector Gerda Geerdink er van?

Foto: Petra Cremers Fotografie

SEECE pakt een groeiende rol in de energietransitie

Het netwerk van Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) is met zo'n 40 partijen al 6 jaar verantwoordelijk voor talloze projecten. De verhalen over de impact van deze projecten zijn gebundeld in het boek 'Het verhaal van SEECE 2013 - 2018'.

Juli

Minder CO2: al gamend met je neus op de feiten

We willen met zijn allen dolgraag naar een CO2-vrije wereld toe. Maar hoe groen zijn we op de HAN zélf nou eigenlijk bezig? Om dat duidelijk te krijgen, gingen studenten aan de slag met het project ‘CO2 Reductie HAN’, dat studenten en medewerkers middels een game met de neus op de feiten drukt.

Samenwerken in de driehoek onderwijs, onderzoek en werkveld: wat werkt?

Hoe maak je de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld succesvol en hoe staan wij er in, als HAN? Momenteel wordt gedegen onderzoek gedaan naar de mogelijke succes- en faalfactoren. Veertien voorlopers binnen de HAN verzamelden alvast hun ideeën en inzichten.

Augustus

Opening Studiejaar 2019-2020: "Iedere technische ziel is hard nodig!"

De noodzaak om meer technici op te leiden en dat te doen met innovatief onderwijs. Die boodschap gaf te denken tijdens de Opening van het Studiejaar 2019-2020 van de HAN. Als gastspreker gaf Ingrid Thijssen, CEO van Alliander, haar reflectie op het mbo en hbo onderwijs van nu.

Opening studiejaar: ‘Samen sterk in de regio’.

HAN-prijzen: wie zijn de winnaars?

Traditiegetrouw worden bij de start van het nieuwe studiejaar de winnaars bekendgemaakt van de HAN-prijzen in de categorieën: student, docent, ondersteuner en onderzoeker. Wie zijn de prijswinnaars van 2019?

Associate degree-opleiding helpt installatiebranche aan moderne technici

Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, bracht bij de HAN een bezoek aan de Associate degree Gebouwgebonden Installatietechniek. De nieuwe opleiding is een antwoord op de grote behoefte aan technisch personeel.

Comeniusbeurs maakt van ALPO-studenten serieuze onderwijsvernieuwers

Dit jaar kregen vier HAN-docenten binnen het Comeniusprogramma een beurs toegekend om hun unieke plan voor onderwijsinnovatie uit te kunnen voeren. Maar hoe staat het inmiddels met de winnaars van vórig jaar? We spraken met ALPO-docent en onderzoeker Fedor de Beer.

Oktober

Groot deel internationale studenten HAN komt uit India

Van de 59 nationaliteiten op HAN University of Applied Sciences komt het grootste deel (171 studenten) uit India, op nummer 2 staat Vietnam. Op enkele opleidingen overheerst het aantal studenten uit India. Daarom zal er bij het aannemen van internationale studenten de komende jaren meer gestuurd worden op diversiteit.

Unexpected: een walhalla van waardevolle ontmoetingen

Wát een dag was het afgelopen vrijdag tijdens HAN unexpected x innovate op de campus in Arnhem. Op deze tweede editie zijn ruim 500 bezoekers afgekomen die onderzoek, samenwerking en kennisdelen hoog in het vaandel hebben staan.

Unexpected 2019: Mark Tuitert: ‘Samenwerking is cruciaal’.

Keuzegids hbo 2020: HAN-studenttevredenheid ook zichtbaar bij Associate degrees

De HAN-studenttevredenheid manifesteert zich ook bij Associate degrees. Dit blijkt uit de oordelen van HAN-studenten over hun opleidingen in de recent verschenen Keuzegids hbo 2020. De onderwijskwaliteit van de HAN blijft onveranderd op niveau.

Master Circulaire Economie: uniek voor student én onderneming

Studenten in één jaar opleiden tot goed uitgeruste professionals. Vakmannen en -vrouwen die de transitie naar een toekomstbestendige bedrijfsvoering kunnen helpen versnellen. De HAN heeft een unicum te pakken met de master Circulaire Economie die in september gestart is.

Op weg naar een slimme regio

Inmiddels is het team van Smart Region (een van de zwaartepunten van de HAN) op volle kracht en staan alle seinen op groen. Hoe ziet programmamanager Smart Region én lector Smart Business, Maarten van Gils de toekomst van de regio? Wat gaat zijn team doen om de regio inderdaad smart te maken?

InScience: zelf wetenschappelijk onderzoeken in het Exploratorium

In de schitterend uitgelichte Mariënburgkapel in Nijmegen ervaarde jong en oud afgelopen week tijdens InScience onderzoek aan den lijve. In een tiental standjes dompelden studenten je onder in wetenschap.

HAN faculteit Educatie steunt landelijke onderwijsstaking met ludieke actie

Op 6 november 2019 vond de landelijke onderwijsstaking plaats. Om de staking een warm hart toe te dragen, organiseerden studenten en docenten van de HAN faculteit Educatie een spontane ludieke actie. Zij sloten zich aan bij de actie van Arjen Lubach: ‘ik ben geen toprioriteit’.

Succesvol studeren met een vluchtelingachtergrond

Ook volgend studiejaar werkt de HAN samen met UAF, de stichting die vluchtelingen ondersteunt bij studie en werk. Op woensdag 30 oktober 2019 ondertekenden we de nieuwe afspraken.

Mensen met laag onderwijsniveau succesvol betrekken bij onderzoek

Hoe kun je mensen met een lage sociaal-economische status (SES) bij onderzoek betrekken? In de 2e leernetwerkbijeenkomst Health wisselen lectoren en onderzoekers kennis en ervaring uit.

December

HAN is sterk in flexibele studies

De HAN is er klaar voor, en onze deeltijdstudenten beamen dat. Flexibel onderwijs is geen toekomstmuziek, maar dagelijkse realiteit bij de HAN. Losse modules volgen, niet alleen in september, maar ook in februari kunnen starten, en een verkorte studieroute volgen.

Kloppend hart bij de HAN voor duurzame initiatieven

HAN Green Office werkt aan verduurzaming van de HAN als het gaat om gedrag van studenten en medewerkers, maar ook bij processen én het onderwijs. "We willen vooral HAN-studenten stimuleren om bewuster bezig te zijn met het thema duurzaamheid en met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties", vertelt coördinator Fabian Berndsen.

HAN benoemt nieuwe voorzitter Raad van Toezicht

Peter J. M. van Laarhoven (60) treedt per 1 januari 2020 aan als lid van de Raad van Toezicht van HAN Universtiy of Applied Sciences. Per 1 april 2020 neemt hij het voorzitterschap over van Rob Hillebrand. De 2e benoemingstermijn van Hillebrand is dan verstreken.

Terugblik Smart Region congres: geweldige aftrap

Wat een enorm divers publiek, geweldige sprekers en verrassende workshops op het eerste Smart Region congres van de HAN. In dit artikel praten we je bij en vatten we het nog even voor je samen. Keynotes van Daan Roosegaarde en Maarten van Gils. En 6 verrassende workshops.

Maak het in de IT

In september 2020 start de HAN met het omscholingstraject Make IT Work. Hiervoor is op 6 december een intentieverklaring ondertekend tussen de HAN en de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

HAN H2Lab officieel geopend: ruim baan voor waterstofprojecten!

Met de opening van het HAN H2Lab kreeg de HAN er afgelopen woensdag een nieuwe hybride leeromgeving op het IPKW bij. In het waterstoflab kan vanaf nu uitgebreid worden gewerkt aan allerlei vraagstukken rondom waterstof.