Samen Slim Werken aan de Smart Cell: leren, innoveren en inspireren

Fabrieken die volledig automatisch door software worden aangestuurd? Dat is al een tijdje geen toekomstmuziek meer. Maar met de ontwikkeling van de Smart Cell trekt de HAN die toekomst wél naar een ander niveau. Op meerdere vlakken, en met meerdere belanghebbenden.

In een hal van het Mobility Innovation Center op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem wordt druk gebouwd aan een Smart Cell. Wat er voor de leek uitziet als een verzameling onbegrijpelijke apparaten, is in werkelijkheid een slim productiesysteem van bewerkingsmachines die compleet zelfstandig opereert: van digitale tekening tot het uiteindelijke eindproduct.

Innovatie

Klinkt futuristisch? Dat is het niet helemaal. In het bedrijfsleven worden in de praktijk namelijk al Smart Cells toegepast: autonoom produceren middels een digitale omgeving. Toch is deze specifieke ‘SC’ wel degelijk bijzonder, omdat eraan gebouwd wordt door studenten van diverse HAN-afdelingen. Door nauw samen te werken met het bedrijfsleven worden deze studenten klaargestoomd op een toekomst waar de inzet van geautomatiseerde cellen gemeengoed zal worden. Daarbij leren ze tegelijkertijd te innoveren.

Waar die innovatie precies in zit legt Peter Verschut enthousiast uit. Verschut is Senior Projectmanager Smart Production Center (SPC), werkend voor de HAN Automative Research, en nauw betrokken bij het hele proces. “Met deze Smart Cell onderzoeken we hoe we lichtgewicht auto-onderdelen in massa kunnen produceren. Het bijzondere daaraan is dat we werken met processen die uit de vliegtuigindustrie komen, maar met materialen die bedoeld zijn voor de automotive-industrie. Door een hoge mate van automatisering toe te passen leren we hoe we producten toch tegen de juiste kosten kunnen produceren. Daarvoor moeten we samen met de studenten veel onderzoeken en experimenteren, maar vooral samenwerken met het bedrijfsleven.”

In de praktijk

Studenten die werken aan de Smart Cell zitten dus niet de hele dag met hun neus in de boeken. Integendeel: ze leren zoveel mogelijk in de praktijk. Ze denken mee met het hele proces, leren de ‘cell’ tot in de puntjes onder de knie te krijgen en direct te voelen wat het betekent om met uitdagende materialen en processen voor de auto-industrie bezig te zijn.

Dat is ook precies de reden waarom het bedrijfsleven graag met de HAN aan de cell samenwerkt. Bram de Vrught van ingenieursbureau QING is zelf oud-HAN Automotive student, en heeft met zijn bedrijf inmiddels een hechte band met de HAN-studenten gesmeed. “Als je specifiek voor Techniek kiest, heb je al heel goed nagedacht over wat je écht met je toekomst wil en wat je leuk vindt. Dat enthousiasme zie ik heel duidelijk terug bij de studenten, maar ga je later ook zien als ze aan het werk gaan. We hebben bij QING niet voor niets een paar oud-studenten in dienst genomen. Het werkt gewoon heel prettig.”

Zelfstandigheid

Het samenwerken binnen het Smart Production Center aan de cell heeft voor De Vrught meerdere voordelen. “Ten eerste is het een uitdagend project. Ik zie het als een soort speeltuin waarbij we op een bijzondere manier in contact komen met studenten. Samen met die studenten en andere bedrijven zijn we echt aan het innoveren op automatiserings- en automotive-gebied. Daarnaast is het ook het project bij uitstek om kennis te delen: alle partijen leren van elkaar. Niet alleen kleine, wendbare partijen zoals wij kunnen daar iets van opsteken: ook grote bedrijven kunnen zich door dit soort projecten verder richting de toekomst ontwikkelen.”

In het project krijgen de studenten zoveel mogelijk zelfstandigheid. “Wij stellen daarvoor onze kennis beschikbaar en helpen studenten als ze tegen bepaalde issues aanlopen. We willen juist op het proces te sturen, en minder op het resultaat. Want juist door hun creativiteit en onbevangenheid te combineren met onze ervaring, leer je gaandeweg van elkaar. Het is essentieel dat studenten een connectie hebben met het bedrijfsleven, en andersom. Bedrijven die nog steeds denken dat ze studenten niet nodig hebben en het allemaal wel alleen kunnen? Die slaan de plank echt mis.”

Laten zien wat je kunt

Zo’n zelfstandige student die meewerkt aan de Smart Cell is Laurance Potter. Hij is vierdejaars student Automotive Engineering, en in de praktijk nauw betrokken bij de ontwikkeling van de SC. Hij hoeft niet lang na te denken over de vraag waarom hij zich enthousiast op het project gestort heeft. “Waar het mij om gaat, is dat ik als student niet alleen maar theoretisch bezig wil zijn. Ik wil leren in de praktijk en zicht hebben op een eindresultaat. Met de Smart Cell kan dat: we zijn met zijn allen heel duidelijk naar een doel toe aan het werken.”

Potter is verantwoordelijk voor meerdere onderdelen van het proces, waaronder de hydraulische pers. En die verantwoordelijkheid is groot. “Ik heb een heel nieuw hydraulisch systeem ontworpen en begeleid daarnaast een aantal tweedejaarsstudenten. Ook heb ik simulatiesoftware gebruikt voor de ontwikkeling van het hydraulische systeem en deze filosofie ook daadwerkelijk geïmplementeerd.”

Zorgt zoveel verantwoordelijkheid niet voor heel veel druk? “Ja, natuurlijk. Je moet niet alleen resultaten laten zien, maar ook wat voor keuzes je hebt gemaakt en waaróm je die hebt gemaakt. Dat dat wat druk op je schouders legt vind ik juist positief. Want als ik mijn werk niet goed uitvoer, heeft dat direct en zichtbaar invloed op het project. Daardoor ontwikkel je als student juist een gezond arbeidsethos. En daarnaast: er komen hier heel vaak interessante bedrijven over de vloer. Dan wil je als student toch júist laten zien wat je allemaal kunt?”

Lees ook

Samen Slim Mobility as a Service: plankgas richting slim OV

De ene keer sta je balend met je medereizigers als ingeblikte sardientjes op elkaar gepropt in de trein, om vervolgens nét je busverbinding te missen. De andere keer ga je bij je oma in de provincie op bezoek en zit je moederziel alleen in een bus die één keer in het uur rijdt. Ligt het nou aan jou, of moet dat slimmer kunnen?

Samen Slim Loopbaan APK’s Gekeurd: constant vinger aan de pols!

De werknemer van nu past zich constant aan aan een wereld waar speciale skills zomaar ineens verouderd kunnen zijn. Een wereld waarin je constant mee moet bewegen met nieuwe ontwikkelingen. Want waar bedrijven veranderen, moet je als mens mee veranderen. Zijn bepaalde skills aan vervanging toe? En welke nieuwe skills heb ik nodig om überhaupt verder te komen in mijn carrière?