Samen met de student Samen internationaal

Drie dagen keihard werken voor een échte opdrachtgever: dat is de kern van de Integrated Communications Game, kortweg The Game. Tweedejaars studenten aan de Engelstalige opleiding Communication van onze Arnhem Business School krijgen zo een voorproefje van de hectiek van het bedrijfsleven. De opdrachtgevers verzorgen de Engelstalige briefing voor onze studenten, komen soms tussendoor nog even om de hoek kijken en zijn altijd aanwezig bij de eindpresentaties.

The Game: binnen drie dagen klaargestoomd worden voor de beroepspraktijk

Natuurlijk: van met je neus in de boeken zitten steek je een hoop op. Maar de dynamiek van het bedrijfsleven? Die leer je echt alleen maar in de praktijk. Vandaar dat op de Arnhem Business School ‘The Game’ in het leven is geroepen. Daar werken studenten voor echte bedrijven, geven ze echte presentaties en lossen ze échte problemen op. Een snelkookpan is het wel; in een tijdsbestek van drie dagen moeten de studenten laten zien wat ze kunnen.

Angela Piccioni uit Californië heeft The Game aan den lijve ondervonden. Met haar studiegroepje werkte ze voor Kuehne + Nagel, een van de grootste logistieke bedrijven van Nederland. Ze moet lachen wanneer ze terugdenkt aan de intensiteit van The Game, maar kijkt er vooral positief op terug.

Internationale student Angela Piccioni (roze trui) en haar studiegroepje met hoofddocenten Marc van der Meer en Kees van het Hof

De opdrachten voelden heel echt

“Bij Kuehne + Nagel kregen we een bij het bedrijf zelf bekend probleem voorgeschoteld. In dit geval had dat te maken met de communicatie: wat zij vooral nodig hadden, waren meer werknemers die graag voor het bedrijf wilden werken. Het bedrijf moest aantrekkelijker worden. Het is nogal een zakelijk, wat rigide bedrijf, dus onze opdracht gedurende The Game lag er vooral in om te proberen wat meer persoonlijkheid en energie aan hun merk te geven.”

Fysiek aanwezig bij Kuehne + Nagel waren Angela en haar groepsgenoten niet. Zelf noemt ze The Game meer ‘een soort simulatie’ vanuit de klaslokalen van de HAN. Wat niet wegneemt dat ze er veel van geleerd heeft. “Je krijgt een opdracht, en een paar uur later is de deadline al. Daardoor voelde het heel erg echt: eigenlijk gewoon alsof je een baas hebt die je vertelt wat je moet doen. Een van de eerste opdrachten die we moesten doen was het maken van een PR-plan voor het bedrijf: dat moesten we dan in drie uur verzinnen, uitwerken en presenteren.”

“Ik weet nu hoe je tussen de regels heen kunt luisteren. Zelfs als een opdrachtgever niet direct zegt wat hij wil, kan ik dankzij The Game toch ‘horen’ wat hij eígenlijk bedoelt.”
Angela Piccioni
internationale tweedejaars student

Op de toppen van je kunnen

Dat was zeker pittig, geeft Angela toe. “Maar dat is ook het hele idee van The Game. Een andere opdracht was bijvoorbeeld: ‘Hoe kunnen we onze toekomstige werknemers beter bereiken?’. Daar kregen we dan twee uur voor. Maar daar zit het leermoment: als je de ideeën daarvoor op de juiste manier pitcht oogst je meteen succes. Bij The Game gaat het echt over luisteren naar wat het bedrijf wil en nodig heeft, en dat jij hen als student kunt geven wat ze nodig hebben. Je moet helemaal op de top van je kunnen zitten. Het móet gewoon allemaal in die korte tijd gebeuren. Het is een kwestie van oogkleppen op en gaan.”

Daardoor moet je soms ook met ideeën en oplossingen komen die misschien niet altijd perfect zijn, maar die wel gewoon een bepaald probleem oplossen. “Het sleutelwoord is dat je moet luisteren naar wat er op dát moment moet gebeuren. Er ligt heel veel druk op je, en soms moet je accepteren dat een oplossing die gewoon goed is soms ook volstaat. Dan kom je misschien niet altijd met revolutionaire of heel opmerkelijke ideeën, maar dat doet er dan niet toe. Het gaat veel meer om toewijding en de ideeën erachter. Je hoeft echt niet steeds met een ingewikkelde en vernieuwende slogan aan te komen of een heel nieuwe app te ontwikkelen.”

A home away from home

Internationale klassen zijn anders dan een klas vol Nederlandse studenten. De Arnhem Business School is een 'home away from home' voor studenten van circa zestig verschillende nationaliteiten. Dat brengt zijn eigen dynamiek in de klas. Het managen daarvan geeft een extra dimensie, maar doet soms ook een beroep op de interculturele sensitiviteit van de docenten van onze internationale opleidingen. Want zowel de normen en waarden als de omgangsvormen per ‘thuisland’ kunnen soms behoorlijk verschillen. Maar dat maakt het ook zo inspirerend!

Een prijs, chocola en een fles prosecco

Uiteindelijk wonnen Angela en haar team deze Game: zij sprokkelden de meeste punten bij elkaar. “We wílden ook echt winnen en serieus genomen worden. Want hoe serieuzer je The Game neemt, hoe meer profijt je ervan zult hebben. Het is een heerlijk gevoel om hard te werken aan iets en daar bevestiging voor te krijgen. We voelden ons dan ook heel serieus genomen tijdens onze presentaties: het voelde heel erg zoals het in het echte bedrijfsleven zou gaan.”

Naast ervaring en een inkijkje in het echte bedrijfsleven leverde de winst Angela en haar groepsgenoten ook nog een prijs, chocola en een fles prosecco op. “Sowieso staat het winnen van The Game goed op je cv, maar ik heb ook heel veel geleerd van het werken in een groep van verschillende nationaliteiten. Ik weet nu ook hoe waardevol het is om te leren van je fouten. En, misschien wel het belangrijkste: ik weet nu hoe je tussen de regels door kunt luisteren. Zelfs als een opdrachtgever niet direct zegt wat hij wil, heb ik door The Game geleerd toch te ‘horen’ wat hij éigenlijk bedoelt. Ik kan met zekerheid zeggen: The Game is niets dan verrijkend voor me geweest.”

Onderwijs op afstand #covid19

Bergen werk zijn er verzet om ruim 35.000 HAN-studenten van een tweetalig, online leeraanbod te voorzien. Inmiddels zijn we ruim een maand op de digitale tour. De ene student kan er maar niet aan wennen, de andere prijst de efficiëntie. In dit artikel van SAM, het journalistieke medium van de HAN, vertellen drie studenten hoe ze dat ervaren:

Lees meer over online onderwijs: het nieuwe studeren